Feiring Bruk har kommet langt med sin utvikling av farget asfalt, noe de begynte å utvikle i 2016. I dag kan de produsere omtrent hvilken farge som helst etter en kundes ønske.
– I begynnelsen farget vi kun rød farge i gammel svart Bitumen, fargen er laget av jernoksid, rust helt enkelt, det eneste som trenger igjennom det svarte møkket. I år kommer vi til å ha farget asfalt som er farget i en ny Bitumen som heter «Clear Bitumen». Den er ikke helt klar, men den er kjemisk bleket, fra svart til en mye lysere nyanse i selve Bitumenet, derav navnet. Den er litt gul-brun i nyansen, til skilnad fra nattsvart gammel Bitumen, forteller Laborant Peter Ringstrøm.
– Clear bitumen er et Nederlandsk produkt. I Nederland har de drevet med farget asfalt i mange år, farge-stoffet kommer også derfra. Clear bitumen er en stabil og bra «PMB» Bitumen, som har god vedheft og lang levetid ute på veien.
I følge laborant Peter er Clear Bitumen litt vanskelig å mikse sammen, siden den trenger konstant og høy varme, mellom 160 – 180 grader (maks 185 under en kort periode). Under 160 grader blir den fort veldig «sticky», og mye vanskeligere å håndtere, men over 180 grader begynner den å tappe de gode egenskapene.
– Vi har fått på plass nye tanker og en oppvarmet «Pipeline», og vi kjører fargeasfalten kun på det gamle verket, Wibau Verket, forklarer Peter Ringstrøm.
Feiring Bruk skiller seg ut og kommer i forkant ved å ha fire standard farger: rød, grønn, blå og gul. Men det finnes altså mulighet å lage nesten hvilken farge en kunde vil ha.
– Å jobbe med farget asfalt er utfordrende og ikke minst viktig for fremtiden. Det kan tenkes at farget asfalt vil bli nyttig for merking av forskjellige felter, som parkering til EL-bilder (grønn asfalt), handikap-plasser, landskapsarkitektur i parker og i felter vi allerede bruker mye som sykkel- og gangstier, forteller avdelingsleder for laboratoriumet Nina Egeberg.